info@garnaffaren.se
59 kr frakt - Gratis över 600 kr     Hitta min order

Kategorier

Meny

Blogginlägg '2014' 'juni'

Bohusläningen skriver om oss!

GARNAFFÄREN GÖR SUCCÈ PÅ INTERNET 

När butiken Garnaffären behövde större lokaler, visade det sig att hyrorna i centrum var höga. Därför stängdes ytterligare en butik mitt i staden.  Vem trodde på hausse i garn- och ullprodukter för hemmastickning i tider då så mycket importeras färdigt? Jo, det gjorde Maria Nordberg och Inga-Britt Gustafsson. Det var Inga-Britt som en gång startade Garnaffären i centrum och nu lämnar över till dottern Maria. För 16 år sedan drog Inga-Britt igång en butik på Brattgatan, som flyttade till Norra Drottninggatan, som flyttade till Lagerbergsgatan.

För sex år sedan kom Maria Nordberg in i bilden, och efter en tid var succén på internet given. – Vi mötte en fantastisk efterfrågan den vägen nästan direkt och svarar idag på 15 000 mejl i veckan. Varje dag skickar vi mellan 50–100 paket, flera hundra kilo beställda varor, berättar Maria och lyser av glädje.Hon berättar om mode i färger, olika sorters garner och om handstickning och traditionell stickning. Företaget sysselsätter fem–sex personer och tendensen är fortsatt växande. Men helst hade de varit kvar i centrum. – Vi försökte hitta en lokal med rimlig hyra, som kunde matcha de nya fina lokalerna här i Groröd. Men det misslyckades trots att så mycket står tomt i centrum, säger Inga-Britt Gustafsson. – Man undrar ju varför hyresnivåerna är höga där inne. Här fick vi dubbelt så stor yta till halva hyran, jämfört med inne i staden. Efter hand som tiden gått har lagret i Garnaffären nästan blivit viktigare än butiken och försäljning över disk. – Vi behövde stort utrymme. Men vi har fortfarande öppet butiken alla vardagar, och för de inbitna verkar ett stort urval viktigare än placeringen, konstaterar Maria Nordberg. Idag finns kunderna i hela landet och nästa utvecklingsfas kan bli en satsning på den norska marknaden, även om det ligger längre in i framtiden.

Med över fem tusen följare på Facebook och en toppplacering på sökmotorn Google, har affärsmetoderna förändrats rejält, sedan Inga-Britt Gustafsson startade sin första butik. – Ändå är det ju inte så himla länge sedan. Nu för tiden gäller det att anpassa sig. Men man ska också värna sina gamla kunder. Nu funderar kompanjonerna också på att arrangera workshops med övernattning, för kunder från när och fjärran. – Så länge försäljningen ökar när man ju utvecklingsidéer. Men vi ska nog inte ta i för mycket så här i början. Det är ju bara några dagar sedan vi lämnade Lagerbergsgatan, fyller Maria i.